Sävsjö

Liberalerna vill:

Bostäder

Det råder i dag stor brist på bostäder i Sävsjö kommun ca 800 lägenheter fattas under de kommande åren. Det kommunala bostadsbolaget , Sävebo är inte förbered för utmaningen. Kommunen måste skjuta till mycket större resurser för att kunna utveckla bolaget och bygga nytt.

Jämställdhet

Sävsjö kommun är blad de sämsta kommunerna i Sverige att erbjuda heltidsanställningar . Av kommunens 1200 anställda är 80% kvinnor, 55 % jobbar deltid( mer än hälften). Dessutom är kommunen största arbetsgivaren. För oss är ekonomisk frihet viktig det gäller oavsett vem man är. Eftersom vi har ett pensionssystem som bygger på livstidsinkomsten så drabbas detta kvinnor dubbelt. Låg inkomst under den verksamma tiden och en låg pension som kommer av deltidsarbete. Fenomenet med deltider i kommunal verksamhet kan bara lösas genom att politiken tar ansvar.

Skola

Skolan har efter 2008 fram till idag utvecklats väl. För oss liberaler är skolan alltid prioriterat.